Tror du på spöken?

Såvida begreppet "skitmånga jävla timmar om dagen" tillåts vara synonymt för "ibland" så kan jag erkänna att jag, ibland brukar nätdejta skiten ur happy pancake. Något som stundtals innebär att jag får förmånen att bolla perspektiv kring ämen jag känner ganska hetlevrat inför. Spöken och andlighet är definitivt ett sånt ämne, och igår fick jag möjligheten att tycka till i frågan om huruvida jag tror på spöken eller ej. Eftersom jag själv blev ganska tillfreds med svaret, och känner att det är den bästa beskrivningen jag fått till gällande min ståndpunkt så tänkte jag dela med mig av det.
 
"Det är inte så mycket att jag inte tror på spöken. Ett mer korrekt sätt att beskriva det är att jag inte håller spöken försant. Jag deklarerar alltså inte ut att "spöken finns inte", utan jag förhåller mig endast skeptisk till påståendet att dem gör det. "Spöken finns" är helt enkelt ett positivt anspråk på verklighetens beskaffelse, och såna anspråk kommer i min bok med ett behov av att kunna styrkas rent vetenskapligt. Vetenskaplig metod är helt enkelt, såvitt jag vet det bästa, mest pålitliga och klart effektivaste systemet vi har för att kunna skilja vettiga yttranden och ideér från nånsens, trams, strunt och påhitt."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback