Paranormal surfing på bågets våg

Fick nyligen brottas med vetskapen om att en oönskad bekant till mig tror sig ha paranormala förmågor. Vilket såklart bara det är töntigt. Men värre är att hon därför plötsligt självutnämnt sig till medium, och nu tänker ta betalt för sin inbillning. Och det förbryllar mig. Jag känner mig besvärad av tanken på att folk samvetslöst kan vilja göra sig en hacka genom dikt och ren lögn.

Medium är trams, precis som all annan paranormal vidskepelse som hastigt placerar mitt verbala lillfinger på det ilskna skjutjärnets avtryckare. Därför får dessa tölpar skylla sig själva när dem sen tvingas rejva loss till ett gäng förbannade ordsalvors avrivning. Jag kan inte förstå hur en så stor bunt av jönsiga tölpar vunnit ens en sorglig individs förtroende.  Än mindre hur ett medium självt kan ta sig på allvar. Förmodligen är de så svalda av placeboeffekten att dem inte upplever det dem gör som medvetet båg. Men det gör ju bara saken ännu sorgligare.

Då jag konfronterade det tarvliga mediumet i fråga om saken, så fick jag ett förbryllande svar. Hon ansåg nämligen att alla borde få tro på det dem vill. Men i den frågan vill jag inte vara riktigt lika liberal.

Folk har en förmåga till att inte allt för sällan handla i enlighet med sina övertygelser.
En avlossning av flertalet religiösa paralleller skulle simplifiera min poäng här. Men det känns överflödigt i det här fallet då jag hellre riktar strålkastarna mot den omoraliska aspekten i det mitt bekante pannbiffsmedium gör.
Jag anser att man i den mån det går ska förhindra all tro som med fria tyglar på sikt vållar andra människor oförtjänt skada eller rättfärdigar omoraliska handlingar.

Vid fysisk form är det oftast simpelt att avgöra när dessa två ovan nämnda ting är galenskap, men då dem limbonerar under den psykiska ribban kan det vara klurigare att kategorisera dem. Men medium är enligt mig ett gott exempel på folk som skyltar med en illusion som förebygger ren och skär omoral. Omoral som i sin tur tar aktning på det psykiska planet genom bedragning och lurendrejeri. Hymmel och båg. Rådgivning i situationer där man saknar tillräckligt med information för att ens uttala sig.

Ett annat problem jag har med uttalandet som mitt kräk till bekant gjorde, är att det verkar som att hon väljer att tro på sin nyfunna förmåga. Det gör såklart inte tron i sig mer sann.
Jag skulle själv kunna säga att jag nu lite raskt beslutat mig för att börja tro på påskharen, men det ökar ju inte sannolikheten i påskharens existens. Det ökar bara sannolikheten i att jag är dum i huvudet. Om påskharen är verklig eller inte är en fråga som är oberoende av min åsikt. Vad jag tycker förändrar inte på något sätt det korrekta svaret på den frågan.

Kommentarer
Postat av: Anonym

oj va mycket du skrev :O

2009-09-23 @ 09:48:24
URL: http://modellinglove.blogg.se/
Postat av: Kunta

Det blev en rätt saftig kommentar jag lämnade. Men jag tycker jag höll svaren ganska korta och koncista. Vill gärna höra hur du ställer dig till svaren?

2009-09-23 @ 11:01:15
URL: http://shortnecked.blogg.se/
Postat av: Jeanette

haha, kan du inte förklara för mig vad du menar med "av principiella skäl har svårt att smälta varma ord från kopparberg"? jag förstår inte, jag är seg, I know :P

Btw, jag tror inte jag lyckats träffa på han gubben än! Vad hette han? Vet vi hur gammal han är? (Kanske att det skulle kunna vara gubben som bor i huset brevid, men jag undviker att se det som en möjlighet)

2009-09-28 @ 20:43:00
URL: http://honnettan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback