Anekdot ala Tracie

The Atheist Experience heter ett förbannat bra program som man på sena söndagskvällar kan beskåda live via ustream, eller återse här.

En av programmets personligheter är anekdotspillaren Tracie Harris som har för vana att häva ur sig insiktsfulla paralleller och på vederhäftigt maner blotta det humbug som så ofta gömmer sig i religionens rygga.
I söndags delade hon med sig av en sylvass analogi som helt gjorde hål i påståendet om att böner fyller en innerlig funktion hos folk. Att en till synes obesvarad bön ändå kan lämna sin gudsanropare med ett uns av hopp, och därför berättigar böneinkassören Gud en essentiell och nobel etikett.

Nedan följer Tracies ögonsköna resonemang.

Anta att jag sätter in en annons i min lokala tidning, där jag berättar att jag är pensionerad men har erfarenheter och kontakter från affärsvärlden och således kan hjälpa folk att hitta jobb. Det ända dem behöver göra är att köra ut till mitt hus, en timme från stan, lämna över sitt CV och i drygt 30 minuter berätta lite om sin bakrund. Jag erbjuder min hjälp och tar inte ett öre.

Du är en reporter och vill göra ett reportage om mig och det inspirerande arbetet jag gör. Så vi sluter träff där du frågar hur det fungerar och hur jag går till väga för att hjälpa dessa människor att finna arbete? Jag säger: "Åh, efter att sökandena åker härifrån så slänger jag deras meritförteckningar i papperskorgen. Jag gör faktiskt inte  någonting för att hjälpa dem hitta arbete. Jag vill bara veta att jag ger dem en känsla av hopp, och inspiration till att saker kan förbättras för dem - eftersom de åker härifrån i tron om att jag kan hjälpa dem. I själva verket var jag en busschaufför i hela mitt liv och har ingen riktig erfarenhet av företagande alls.

Är jag en snäll, omtänksam och hjälpsam person som erbjuder en fördel för folk? Eller ett rövhål som bara förspiller deras tid?

Kommentarer
Postat av: Tom ( Fitta ) Eriksson

Underbar parallell att dra. Och ja, ett rövhål.

2010-10-16 @ 17:26:41
Postat av: Anonym

http://open.spotify.com/user/kristian_luuk/playlist/2JyDNKOp61LMgCXVjjipwB

2010-11-11 @ 16:59:10
Postat av: Anonym

danke

2010-11-12 @ 18:07:41
Postat av: Nils

http://www.imdb.com/mymovies/list?l=27710382

2010-12-01 @ 19:24:40
Postat av: En modells liv

Nej du är inte ett rövhål, jag känner dig Kunta. Du kommer att få jobb så småning om. Det gäller att vara frammåt och kämpa :)

2011-01-04 @ 03:26:34
URL: http://modellinglove.se
Postat av: bleunt

Underbar liknelse. Underbar. Den ska jag sno nästa gång någon kommer med argumentet att religion är bra då det ger folk hopp och styrka.

2011-01-18 @ 17:58:31
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback