Varför män är roligare än kvinnor

Hur kommer det sig att män är så fruktansvärt flitiga flinförmedlare medan kvinnor av någon anledning besparats förmågan till att hantera garvens glödheta gjutjärn?
Eller förenklat:
Varför är män roligare än kvinnor?

Jag har självklart en teori, och den bygger på att den kvinnliga humorgenen successivt tynat bort i sann evolutionistisk anda.
Kvinnans behov av att vara rolig är ju i det närmaste minimalt. En kvinnas möjligheter till att få reproducera påverkas inte nämnvärt av hennes förmåga till att få män att skratta.
Viktigare faktorer ligger i hennes yttre kvalitéer.
Iögonfallande tråkmånsar konkurrerar ut motbjudande vitsmakare vilken dag som helst, om männen får bestämma. Och det får dem oftast. =)
Detta medför naturligtvis att den kvinnliga humorgenen får ta kraftigare och mer saltade smällar för varje generationsbyte som tar vid. Jag talar om en genuppsättning som helt enkelt knuffats ut ur ledet av mer efterfrågade gener.

Är man av det starkare könet behöver man dock inte känna sig lika hopplös om man råkat odla fram ett ofördelaktigt yttre.
En skämtsam kille full av ytliga defekter och skavanker kommer nämligen bli betydligt rikligare belönad i fortplantningens värld, än en kvinna i samma sits.
Därför faller det sig naturligt att humorgenens reproduktion sker i en effektivare utsträckning hos mannen än hos kvinnan.

Det är såklart bara en spekulation från min sida. Men visst kan jag se det falla inom rimlighetens ramar att den maskulina ytligheten kan ha naggat den feminina roligheten.

Kommentarer
Postat av: Tess

Du har en poäng i det där. En kvinna ska gärna vara BÅDE snygg och rolig...Eller ja...Är hon snygg så kan hon vara vad som helst egentligen, både korkad och tråkig...hehe... Nejdå, seriöst så tror jag att det till viss del kan bero på ytlighet, men till större delen handlar det om diverse andra saker...saker som jag inte riktigt kunnat sätta mitt finger på än.

2009-12-12 @ 15:31:12
URL: http://highlandertess.blogg.se/
Postat av: Kalle Balik

Kan det inte vara så att det finns en hel del roliga kvinnliga komiker som inte släpps fram i media och aldrig får utrymme? Bara för att man sällan ser kvinnliga komiker betyder det inte att det inte existerar kvinnliga komiker. de finns, men jag tror inte att media vill ge dessa kvinnor lika mycket utrymme som de ger till manliga komiker.

Du menade kanske inte enbart komiker utan människor i allmänhet? Om så var fallet så borde du skaffa nya vänner med vaginor. Det finns många roliga kvinnor där ute. Vilka kvinnor menar du?

2010-01-24 @ 01:34:51
URL: http://jattestorapistoler.blogg.se/
Postat av: Kunta

Ohoj matros Balik, vad för djävulstyg har jag ställt till med för att föräras en SÅ graciös besökare till bloggen?



Ett närmast klandervärdigt missförstånd strilar genom din kommentar. Så till den mån att jag nästan blir förnärmad.

Jag anser givetvis inte att roliga kvinnor är ovidkommande. Endast mindre förekommande. Och hela inlägget är en hitchensinspirerad teori till vad det kan bero på.

2010-01-24 @ 14:09:44
URL: http://shortnecked.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback