The atheist test pt.3

Den här frågan är så kort att en översättning känns överflödig.
Utöver sin larviga korthet så lyser den också med så mycket idioti, att jag känner för att lägga den i samma korkade låda som jag lagt bananargumentet.

Precis som senast så står testets fråga i kursivt, och mitt svar i icke kursivt.

testets tredje fråga

Could I convince you that I dropped 50 oranges onto the ground and they by chance fell into ten rows of five oranges? The logical conclusion is that someone with an intelligent mind put them there. The odds that ten oranges would fall by accident into a straight line are mind-boggling, let alone ten rows of five.

TEST THREE 

YES or NO A. From the atom to the universe is there order? 
YES or NO B. Did it happen by accident or must there have been an intelligent mind? 

C. What are the odds of 50 oranges falling by chance into ten rows of five oranges?


mitt svar

Också i den här frågan dras förhastade slutsatser om vart ateister står. Ingen, och jag menar ingen av dom ateister (inklusive mig själv) jag stött på, har förespråkat slumpen som ett svar. Personen som skrivit frågan utgår från att alla ateister gör det. Vilket märks väldigt tydligt i sista meningen innan svarsalternativen presenteras.
En slutsats som alltså är helt felaktig.

Förhastade slutsatser präglar frågan. Han utgår från att apelsinerna antingen las dit organiserat av honom själv, eller att slumpen ordnade organiseringen. Sen låter han den sistnämnda teorin förespråka evolutionen. Vilket är fel. Väldigt fel.
Det evolutionistiska perspektivet är ingen tärningskastare. Det presenterar processer, som tar dig lika långt bort från slumpen, som från gud.

Sen behöver oddsen för att han tappade sina 50 apelsiner i tio rader med fem i varje, inte alls vara särskilt “mind-boggling”. 

Jag skulle med en evolutionistisk metod, på sin höjd behöva tre försök till att få 50 apelsiner att falla ner i tio rader med fem i varje.
Allt jag behöver göra är att låta en apelsin falla i taget, mot ett underlag som dämpar studseffekten. Exempelvis sand. Ge mig sen tre försök, och vips, så har jag gjort dina mind-boggling odds till min slampa..

Men oavsett hur små oddsen är när alla 50 tappas på samma gång, jag tänker inte räkna ut den exakta siffran, men ponera att chansen är en på miljonen. Det gör inte oddsen mindre än att det skulle kunna inträffa en gång, om dom kastades ner framför mig en miljon gånger. Odds som är oberoende av om gud tappade apelsinerna eller inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback