SimAquarium

Att skriva kan vara ett jäkla tjholabaloo ibland. Den bredare massan låter sig inte gärna tillfredställas.
Varje gnabbigt ord som skrivs måste noggrant vägas in på snärjlighetens våg, innan det kan haffa åt sig det officiella tyckets delikatesser.
Väger orden för mycket, och trampar folk på tårna, blir du lynchad istället för att skörda frukterna av en lyckad text.
Det gäller att skapa en perfekt balans hos tycken. Försiktighet, finslipade rör och kontrovers, måste bakas in tillsammans, utan att för den sakens skull göra dig radikal.
Slänger du för många slantar på försiktigheten, blir du lite av seriestrippen “Laban”. Skittråkig.
Blir rören för finslipade så kastar helhetsintrycket in handuken.
Om du istället dukar under för kontroversen så flyr halva läsarkretsen, och responsen skalas av.
Perfekt balans är alltid att föredra.

Därför låter jag helt enkelt vissa ämnen vara orörda.
Ta prostatacancer t.ex. 
Skulle jag publicera en text som skildrade prostatacancer på ett negativt sätt, så skulle jag förlora alla läsare som var för prostatacancer.

Men idag tänkte jag inte lämna några tår otrampade. Ska stövla mig fram, och sparka på alla smalben jag kommer över.
Jag tänker favorisera webbläsaren opera. Jag har proberat mig fram bland dom flesta browsers, men opera har otvivelaktigt på sig dom flashigaste damaskerna.
I opera kan man använda sig av “widgets”. Motsvarigheten till mozillas “add-ons”.
Och det är i en av dessa widgets, jag nu har gått ner mig,

I akvariesimulatorn SimAquarium föder du upp fiskar och dekorerar ett akvarium efter eget tycke.
Du börjar med en skittråkig fiskfan, och hundra spänn i plånkan. Akvariet är helt tomt på pynt, och ditt filter är i det dråpligaste lagret.
Härifrån kan du bara göra framsteg. (Om du inte säljer fiskdjäveln och bestämmer dig för att hållas med ett tomt akvarium förstås.)
Men så trist ville inte jag vara. Jag sålde istället min “southern platyfish” och slog till på två “pandy corydora”. Dem var inte sena med att skaffa en minsting, som i sin tur snabbt tog klivet in i vuxenvärlden. När nykomlingen var fullvuxen tuffade incesttåget igång, och mina tre fiskar var strax betydligt fler.
När jag kände mig bekväm med antalet firrar, så började jag sålla bland mängden, och sålde såväl döingar som nyfödda. Kosingen rullade in, och jag spände på med en tjusig “mossbollsbotten” för att öka akvariets sex apeal, och få kåtare fiskar.
Sen upprepades processen tills jag hade tillräckligt med dollars för att satsa på en ny art, som gav mer pengar vid sälj.

Och så fortsätter spelet. Hur länge du vill.
Jag antar att man inte får ha för höga krav på sin underhållningsnivå om man ska uppskatta SimAquarium. Men ligger din ribba på samma nivå som min, så har du några dagars trevligheter att se fram emot.

 

 

Så här trevligt ser ditt simulerade akvarium ut om du fyller det med 17 “electric blue hap” och 3 “siamese fighting fish”. Dock blir den sistnämnde fruktansvärt avtänd och parningstrotsig i närheten av den förstnämnde. Därav är dem bara 3

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback