För lite död i Robinson

Efter stora påtryckningar från S lät jag min slanka bakdel slinka ner i lädersoffans högra ände. Läderpaltorna jag låtsades ha på mig, skavde i min fantasi grovt mot skinkorna. Soffans armstöd blev till ett fotstöd då fotpallen nekats asyl och utvisades ur vardagsrummet för att dra tillbaka till köket den kom ifrån innan den bärdes in i vardagsrummet.

På den föråldrade tjockisen framför oss vankades Robinson 2009, och gjorde så med en mindre mängd råge.

När inslaget duellen introducerades, så ska jag inte fly undan med att mina smilgropar tog hissen upp till takvåningen. Men när duellens upplägg presenterades så klev dom tillbaka in i hissen och tryckte på K.

Duellen har sån potential. Upplägget har alla förutsättningar för att bli enormt bra tv. Men det som visades igår var på tok för klent.
Två män satt i varsin bur och tävlade om vem som var bäst på att hålla i en träpryl.

Här följer en liten förklaring av iden från TV4, följt av mina egna förslag om vad som kan bli bättre. Något TV4 bör ta lärdom av om dom vill behålla tittarskaran.

Duellen inleds med att två lag väljer varsin deltagare som ska mötas i en duell med det klassiska one-on-one upplägget.
 
 - Så långt är det bra, om än på sina ställen på tok för demokratiskt. Tycker att demokratin inte borde sträcka sig längre än till att lagen väljer en varsin diktator, som sen i sin tur väljer om denne ska fatta ett enväldigt beslut eller om gruppen ska agera demokratiskt i frågan om diktatorn ska vara kvar eller inte.
Sen upprepas proceduren i frågan om beslutet gällande vilken deltagare som ska skickas ut till duellen.

När dem två deltagarna som valts till duellen gör upp, så får vinnaren stanna kvar och förloraren tvingas lämna Robinson.

 - Det här är dåligt, riktigt dåligt och förstör hela duellen. Prova följande.

Dem två av diktatorn eller laget utvalda deltagarna skickas in till duellen och möts i en kamp till döden.
När den ena deltagaren är död, så hämtas diktatorn från laget han representerade. Sen väljer diktatorn om han ska ta ett enväldigt beslut, eller om frågan beslutet ska tas på demokratiskt vis.
Beslutet som ska tas rör den döde deltagaren.
Två alternativ finns.

Antingen behåller dom den döde deltagaren i laget, eller så får den döde lämna ön.

Låter enkelt, men problemet är att efter duellen så hålls tävlingen om vilket lag som ska skickas till örådet. Och i den tävlingen kan det variera, och ibland visa sig vara fördelsaktigt att ha en död tävlande.

I exempelvis arga “leken“, vinner man stor fördel i att vara död. Likaså i “ligg stilla”.
När tävlingarna däremot innefattar moment som klättring, eller ta dig från punkt a till b så kan det så klart kännas snärjigare om laget valt att behålla sin döde deltagare.

Ja TV4.
Pitchen är min, men känn er fria att plagiera. Ett program inspirerat av ovan nämnda idéer skulle åtminstone hålla mig klistrad varje vecka. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback