The atheist test. Pt.1

The atheist test är ett kreationistiskt försök till att dels dumförklara atesier, men samtidigt försöka konvertera dom.
Genom ledande frågor och ganska oneutralt vinklade svarsalternativ, försöker testet måla upp ateism som något väldigt ologiskt och helt baserat på oförnuft och ren avsaknad av intellekt.

Testet består av sex frågor, samt en fjantpredikan på slutet. Jag tog mig friheten att översätta kalaset.
Då inlägget skulle bli på tok för långt, om jag postade alla sex frågor på en gång så får det bli en liten bloggserie i sex delar.
Första delen tenderar till att bli en liten upprepning då jag lyft upp frågan tidigare. Det gäller nämligen bananen. Men det är ett roligt argument att bemöta, och här var det lite fylligare förklarat än senast.


Testets första fråga

Teorin om Coca-Cola burkens evolution

För billioner år sedan, producerade big bang en stor sten. När stenen kyldes ner, formades söt brun vätska på dess yta. Medans tiden gick, formade aluminium sig självt till en burk. Millioner år senare, föll röd och vit färg ner från himlen, och bildade orden Coca-Cola…33 centiliter.
Självklart förolämpar den här teorin ditt intellekt, för du vet att Coca-Cola burken är skapad, och att det finns en skapare. Om den är designad, så måste det ha funnits en designer. Att förespråka alternativet, att den kom till av en slump, är att resonera utan intellekt.

Bananen - ateistens mardröm

Notera att bananen:

1. Är formad för handen
2. Har ett halksäkert skal
3. Har tydliga yttre markeringar för sitt innehåll: Grön - för tidigt, Gult - precis rätt, Svart - för sent
4. Har en flik för att avlägsna skalet
5. Skyddas av ett skal.
6. Ett biologiskt nedbrytbart skal
7. Är formad för munnen
8. Har en punkt på toppen, som underlättar för avskalandet
9. Är god, och tillfredställer smaklökarna
10. Är formgiven på ett sätt som gör ätandet enkelt.

TEST ETT
Personen som tycker att Coca-Cola burken inte hade någon designer är:

A. Intelligent
B. En dåre
C. Har ett orimligt motiv till att förneka det uppenbara

Att påstå att Coca-Cola burken inte hade någon designer är t.o.m. mer ointelligent än att säga att bananen inte hade någon.


Mitt svar

Att likna bananen med en coca-cola är bara korkat. Hela liknelsen faller ju platt eftersom coca-cola är en fabriksproducerad vara.
Den görs i fabrik, så självklart har den en designer. Och en skapare. Han heter John Pemberton. Men att gud skulle vara bananens John P, det finns det inget belägg för att påstå.

Angående bananlistan.
Jag vill svara med att göra en egen likadan lista, där punkt 1 - 8 enligt samma logik bevisar varför bananen är skapad för att kastas på folk. Och där punkt 9 och 10 bara är direkta bemötanden av listan ovanför.

1. Är formad för handen
2. Har ett halksäkert skal
3. Har tydliga yttre markeringar för hur kul det kommer vara när objektet får den i ansiktet. Grön - lite kul, Gul - ganska kul, Svart - jättekul
4. Har en flik du kan hålla i när du kastar den, för att få bättre träffsäkerhet
5 & 6. Har ett skal du kan ta bort innan du kastar, om du inte vill orsaka objektet så mycket smärta
7. Är formad så att (om du har en väldig tur i ditt kast) den kan fastna i objektets mun.
8. Har en flik som är fördelsaktig för punkt 5 &6.
9. Stämmer det verkligen överens med Guds bananer. Som du hittar här och här.
10. (Jag kan inte låta bli) Är formgiven på ett sätt som gör den anala penetreringen enkel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback